Adolf Born

1930—2016

Studoval na VŠUP a na AVU, kterou absolvoval v ateliéru Antonína Pelce. První karikatury a knižní ilustrace kreslil se spolužákem Oldřichem Jelínkem. Společně také poprvé vystavovali v pražské Galerii Fronta v roce 1959. V 60. letech se účastnil aktivit sdružení Polylegran. Pravidelně publikoval na stránkách Dikobrazu i mnoha dalších periodik. Během 70. let se přestal zabývat karikaturou a opustil lapidárně stylizované charaktery. Věnoval se volné grafice a především knižní ilustraci, v níž rozvinul univerzální výraz, který se uplatňoval napříč nejrůznějšími literárními žánry. Se scenáristou Milošem Macourkem a režisérem a animátorem Jaroslavem Doubravou se podílel na vzniku desítek úspěšných kreslených filmů.

 

View the embedded image gallery online at:
http://www.padesatky.info/test#sigFreeId73c36999fe

Adolf Born, kreslený humor z knihy Bornografie, Edice Polylegran, svazek 3, Mladá fronta, 1970

Výběr kreseb, v nichž ženy pronásledují a zotročují muže, vyšel pod názvem Bornografie jako poslední svazek edice Polylegran v roce 1970. Název dokládá zálibu ve slovních i vizuálních hříčkách; identifikuje autora a zdánlivě i téma. Na první pohled se divák může domnívat, že skrze otvor ve tvaru klíčové dírky, vyseknutý v přebalu, zahlédl ruku dotýkající se ženských ňader. Kresba na knižní vazbě ovšem představuje něco docela jiného: mohutnou ženu se svatebním závojem, která bez námahy zvedá v natažených pažích svou oběť a ukazuje ji spokojeným rodičům. Místo erotických ilustrací číhají na stránkách knížky další nevěsty, vybavené sice mohutným poprsím, které však slouží jen jako návnada při lovu mužů. Jedna z žen se dokonce dává fotografovat v klasickém postoji lovce šelem; z hlavně pušky se po výstřelu ještě kouří a úlovkem je samozřejmě novomanžel. Výmluvná je scéna únosu: po žebříku, opřeném o balkon, si do připraveného automobilu odnáší spícího pána žena ve svatebních šatech. Bornovy vtipy beze slov aktualizovaly žánr „světa naruby“, který byl ve druhé polovině 19. století běžnou součástí humoristických časopisů. Místo koketních a vdavekchtivých slečen, jaké kreslíval Karel Klíč, nebo obrázků, v nichž si pánové vyměňovali své tradiční role s křehkými ženami, však předložil provokativní anekdoty o latentním násilí ve společnosti.

 

Adolf Born, obálka knihy Bornografie. Praha: Mladá fronta, 1970. Edice Polylegran, svazek třetí. Grafická úprava Jiří Rathouský.

 

Adolf Born, vazba knihy Bornografie. Praha: Mladá fronta, 1970. Edice Polylegran, svazek třetí. Grafická úprava Jiří Rathouský.